Časopis Umělec 2008/2 >> S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970) Přehled všech čísel
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
Časopis Umělec
Ročník 2008, 2
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)

Časopis Umělec 2008/2

01.02.2008

Josef Jindrák | jinde - archeologie | en cs de es


Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a výtečný společník. Jeho humor a verbální umění by jistě stály za samostatnou kapitolu. Má jako mnozí rodinu, chodí do práce* a řeší standardní životní situace. Vidím to jen ze svého hlediska, těžko říci, co by k tomu řekla manželka. Někdy do budoucna by nebylo špatné udělat rozhovory s ženami umělců.
I když to asi není na první pohled zřejmé, velkou roli hraje u S.d.Ch dětství na Jižním městě, kde začal chodit do první třídy. Jižní město bylo v té době typické obří socialistické staveniště bez chodníků, obchodů, plné rozestavěných kanalizačních chodeb a hald – ráj pro děti, peklo pro rodiče. Už tam poznal několik lidí, které bude potkávat i mnohem později.
Ke konci základní školy se pokusil o první romantické básně. S nevyhraněným a vlastně lhostejným postojem začal docházet na střední odborné učiliště s maturitou. Přišlo zásadní ovlivnění Ladislavem Klímou, Otokarem Březinou, Jakubem Demlem a o něco později ještě Josefem Váchalem a Pierem de Lasenicem.
V polovině 80. let se zformovala Barrandovská čtyřka. Divoké pijácké tahy po hospodách, do kterých se chodilo pokud možno zvíkovskou přírodou, byly více uměním života a tvorba samotná ležela na okraji. B4 mimo SdCh tvořili maskérští učňové Jakub Žid, Stylus a Ondra Tejml. Při pozdějších pravidelných literárních středách v branické nádražní restauraci, kde se trpěla pouze autorská literatura, se připojují Petr Coufal, Jana Rokosová (dnes Židová), David Vokurka, Jana Viktorinová, fotograf Petr Šafránek a další.
Krátce po listopadu inicioval spolužák ze základní školy Petr Coufal svým libretem, které později dalo název celému uskupení, vznik Neslyšeli Zarathustru Orkestra. Do něho se zapojila většina okruhu Barrandovské čtyřky. Vystoupení se konala pouze po chalupách a na zahradách, nikoho ani nenapadlo nabízet je oficiálním klubům nebo vydávat nahrávky. Po několika vývojových etapách uskupení pozvolna zaniklo. Členové se začali věnovat jen svým aktivitám a životům. S.d.Ch začal psát a vydávat poezii.
V roce 1997 se zformoval primitivistický band Ginnungagap. Zakladateli byli Jakub Žid, Petr Coufal a Josef Jindrák, který se s Petrem Coufalem tehdy seznámil při pronajímání bytu. Dále hráli Jana Rokosová a jako stálý host Roman Plischke, spoluhráč Josefa Jindráka z bigbeatového uskupení J.K.H.CH.
Existence Ginnungagap, kam S.d.Ch kupodivu nebyl přizván, vyprovokovala vznik skupiny Periferie 42. S.d.Ch zde skládal, psal a hrál na elektrickou. kytaru, Martin Vocel na bicí a nový příchozí Pepa Kytka na basu. Sestava byla později doplněna o nehráče na housle a trubku Davida Vokurku a o flétnu Jany Viktorinové, autorky několika ojedinělých linorytů.
Periferie 42 působila v období, kdy S.d.Ch začal spolupořádat rodinný festival Kadeřábek. Jeho návštěvníci později založili kapely, aby mohli přijet hrát na další Kadeřábek – šlo například o skupiny Skrytý půvab byrokracie a Typ Skršín. Právě na Kadeřábku byly poprvé uváděny divadelní hry S.d.Ch, obrazy zde vystavoval David Vokurka a premiéru mělo divadlo Mimo, které se představilo Audiencí od Václava Havla, kde se role sládka zhostil bez použití nealkoholických piv Pavel Hubený z J.K.H.CH.
Na Kadeřábku proběhla také výstava Samizdatní – a o mnoho let později začali S.d.Ch, Jana Viktorinová a Luboš Pavel ve svém uzavřeném okruhu vydávat knihy na koleně. Autory ilustrací jsou P. Formš s Janou Viktorinou a David Vokurka. Vedle výtvarně kvalitních bibliofilií P. Formše vyčnívá z vydavatelských počinů produkce Creatury culiny slach, vydavatelské značky S.d.Ch.
Na přelomu devadesátých let a nového století S.d.Ch radikálně zdokonalil svou dramatickou tvorbu. Opravdu mistrnou dadaistickou taškařicí je loutková Česká trilogie. V průběhu tří let každý rok jedna hra sepsaná, vypravená a zinscenovaná. Jsem upřímně zvědav, co tomu řeknou divadelní teoretici, až si toho jednou všimnou. Loutky se pro S.d.Ch stávají ideálním médiem. Své hry píše už rovnou pro marionetové provedení, při němž hojně využívá svého hereckého nadání, jež vyniklo na posledním Kadeřábku, kde vystoupil s Varlénovým loutkovým poloautomatem. Přes divadlo se S.d.Ch dostal do okruhu kolem Karla Skalického a SPOŘ A OKO (Společnost pro obnovu Řepice a okolí).
Jeho loutkově scénické ztvárnění využila i kapela Skrytý půvab byrokracie v programu Opouštění fetiše na festivalu Alternativa 2006. S oblíbeným Skrytým půvabem o dva roky dříve inscenoval své ranné mystérium Návrat.
V současnosti už na základech rozpuštěné Periferie 42 vzniklo nové uskupení Ruce naší Dory. Pro ně píše písně výhradně SdCh. Postupně vlastním nákladem vydali dvě alba. To druhé i s drobným, ale kladným ohlasem kritiky.
 





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
04.09.2019
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
austrálie
Tomatová omáčka na vepřové Moo Shoo
Charlie Citron
Číst více...
reportáž
Litevská jízda
Litevská jízda
Arunase Gudaitas
Aš menininkas – Aš save myliu Vincent van Gogh v jednom z dopisů bratrovi označil kavárnu za místo, kde člověk může lehce zešílet. Kavárna Centra současného umění (CAC) v litevském Vilniusu je takovým místem. Důvěrní znalci místních poměrů ji označují za “velmi bohémskou”, a skutečně na rozdíl od tradičně sterilních a předražených muzeálních občerstvení se atmosféra v kavárně CAC zdá navýsost…
Číst více...
reportáž
Ve stínu hrdinů
Ve stínu hrdinů
Alena Boika
Když jsem před někým řekla, že mám letět do Biškeku na Druhou mezinárodní výstavu současného umění, první otázka zněla „A kde to je?“ Vysvětlila jsem, že Biškek je hlavní město Kyrgyzstánu, načež se obličej naproti mně protáhl a já jsem musela doplnit, že to je ve Střední Asii v horách u jezera Issyk-Kul. Druhá otázka pak byla „Tam se něco děje?“ Tak se ale mohli ptát pouze lidé neznalí, neboť…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Czech, Artist and Human trilogy for price of two.
Více informací...
22 EUR
25 USD
Rukopisy čtenářských verzí tří loutkoher:, , Obsahuje tyto hry:, , 1. Seance vyšehradská, Aneb pouť utajená K.H. Máchy a...
Více informací...
10 EUR
11 USD
Plnokrevný hrdinský komix z dílny kreslířky a komixové autorky Silvy T. s texty S.d.Ch. jehož podtitul „Život a dílo barokního...
Více informací...
10 EUR
11 USD
/komix na hraně existence/, , Kolážový comiks „na hraně existence“, tento „deník všední úzkosti“ je pravou arcikuriositou...
Více informací...
6,50 EUR
7 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS BERLIN
v ZWITSCHERMASCHINE
Potsdamer Str. 161
10783 Berlin, Germany
berlin@divus.cz

 

Otevřeno od středy do neděle mezi 14:00 a 19:00
 

Ivan Mečl
ivan@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150

DIVUS LONDON
Enclave 5, 50 Resolution Way
London SE8 4AL, United Kingdom
news@divus.org.uk, +44 (0)7583 392144
Open Wednesday to Saturday 12 – 6 pm.

 

DIVUS PRAHA
Bubenská 1, 170 00 Praha 7, Czech Republic
divus@divus.cz, +420 245 006 420

Open daily except Sundays from 11am to 10pm

 

DIVUS WIEN
wien@divus.cz

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSCOW & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS