Časopis Umělec 2003/3 >> BERLÍN – PRAHA Přehled všech čísel
Časopis Umělec
Ročník 2003, 3
6,50 EUR
8 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

BERLÍN – PRAHA

Časopis Umělec 2003/3

01.03.2003

Mariana Serranová | news | en cs

Bunkry / Paradies, 2.10. - 9.11.2003,
bunkr pod Alexanderplatzem, Berlín
Prostory pro umění, 3.12.2003,
Goethe - Institut, Praha


Alternativní prostory jako východisko: bunkr
K takřka masové návštěvnosti podzimní výstavy Paradies v Berlíně přispělo hlavně místo konání: kurátoři Nina a Torsten Römerovi ji situovali do prostor bunkru pod Alexanderplatzem ve středu východního Berlína. Základy bunkru byly položeny v roce 1928 na místě, kde měl stát mrakodrap podle návrhu Petera Behrense, ale vzápětí byla stavba projektu z důvodu ekonomické krize zastavena. Prostory byly upraveny ještě dvakrát: jednak v období třetí říše a znovu v šedesátých letech.
Manželé Römerovi jako kurátoři a současně vystavující umělci iniciovali už několik podobných skupinových přehlídek. I jejich předchozí výstavy byly na zadané téma – Smrt v roce 2001 se konala v jiném, menším berlínském bunkru, a o rok později Dobro a zlo v rámci liverpoolského bienále.

Problém výběru: kvalita versus kvantita
Při prohlídce pěti pater bunkrů byl návštěvník doslova zahlcen množstvím vystavených projektů, které se měly vztahovat k tématu Ráje. A také aby ne. Abyste viděli práce na dvou set umělců, museli jste projít labyrintem 25 místností. Rekonstrukci rozsáhlých prostor (za finanční podpory berlínského klubu Berliner Unterweg) a shromáždění děl umělců z celkem 32 zemí je vskutku úctyhodný výkon, pravda ale také je, že zdaleka ne všechno, co jsme v bunkru viděli, bylo pozoruhodné.
Otevřenost vůči národnostem, médiím i generacím manifestovaná na skrytém místě, které bylo z politických důvodů dlouho uzavřené, působí samozřejmě provokativně. Otázkou však zůstává, jestli je otevřenost tím nejlepším výběrovým klíčem. S názorem Römerových, že kurátoři velkých mezinárodních přehlídek vybírají pouze známé umělce, protože se bojí riskovat dosud neproslavené umělce, by se dalo polemizovat. “Česká reprezentace”, konkrétně Michal Pěchouček, Štěpánka Šimlová, Jan Kadlec a společné video Tomáše Svobody a Zbyňka Baladrána, vypadala dobře.

Prezentace v Goethe - Institutu
Galerie Display zorganizovala ve spolupráci s Goethe - Institutem 3.12.2003 prezentaci projektu Paradies za účasti jejích kurátorů. Její součástí byla projekce záznamu tiskovky a zahájení výstavy v bunkru na Alexu. V Institutu pak následoval Videovečer českých umělců Jespera Alvaera, Radka Mackeho, Jiřího Thýna a Patricie Fexové. Přínosná byla především nová komunikace. Römerovi nás seznámili se svým projektem s tím, že by podobnou akci chtěli zorganizovat také v Praze.
V každém případě musíme ocenit také akční kulturní angažovanost Goethe-Institutu v Praze, který se snaží přinášet aktuální témata a spolupracovat s jinými než mainstreamovými institucemi.

Praha není Berlín
V rámci návštěvy Römerových v Praze padl návrh uspořádat podobnou výstavu v Praze. Realizace takové akce, byť zatím jen na teoretické úrovni, s sebou nese několik úskalí. Jaké prostory v Praze s analogickým kontextem známe? Precedens undergroundové “okupace” prostoru pod Stalinovým památníkem na Letné na začátku devadesátých let má pro českou scénu vžitý, takřka kultovní kontext. Je otázkou, jestli je dnes v Praze na výstavu ve stylu Paradies ta správná nálada a jestli by podobná akce na dosud neobjeveném místě přilákala tolik zvědavců jako v Berlíně. Na výjimečnost Festivalu světla v roce 1991 pod Stalinem měla ve své době vliv historická exkluzivita místa a polistopadová atmosféra.
Na rozdíl od Berlína nám v Praze k tomu, abychom si skočili na dobře zprodukovanou výstavu s mezinárodní účastí, stále nestačí lístek MHD. Uskutečnění podobné výstavy koncipované pro alternativní prostory v Praze by určitě nebylo zbytečné – s jednou výhradou: dát přednost kvalitě před nevytříděným množstvím.
Mariana Serranová





Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona Činy, přečiny a myšlenky Perského krále Medimona
V oblasti kultury již není nic, co by nebylo použito, vyždímáno, obráceno naruby a v prach. Klasickou kulturu dnes dělá „nižší vrstva“. Ve výtvarném umění jsou někdy umělci pro odlišení nazýváni výtvarníky. Ostatní umělci musí hledat v jiných vodách a bažinách, aby předvedli něco nového, jiného, ne-li dokonce ohromujícího. Musí být přízemní, všední, političtí, manažerští, krutí, hnusní nebo mimo…
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
austrálie
Tomatová omáčka na vepřové Moo Shoo
Charlie Citron
Číst více...
reportáž
Litevská jízda
Litevská jízda
Arunase Gudaitas
Aš menininkas – Aš save myliu Vincent van Gogh v jednom z dopisů bratrovi označil kavárnu za místo, kde člověk může lehce zešílet. Kavárna Centra současného umění (CAC) v litevském Vilniusu je takovým místem. Důvěrní znalci místních poměrů ji označují za “velmi bohémskou”, a skutečně na rozdíl od tradičně sterilních a předražených muzeálních občerstvení se atmosféra v kavárně CAC zdá navýsost…
Číst více...
reportáž
Ve stínu hrdinů
Ve stínu hrdinů
Alena Boika
Když jsem před někým řekla, že mám letět do Biškeku na Druhou mezinárodní výstavu současného umění, první otázka zněla „A kde to je?“ Vysvětlila jsem, že Biškek je hlavní město Kyrgyzstánu, načež se obličej naproti mně protáhl a já jsem musela doplnit, že to je ve Střední Asii v horách u jezera Issyk-Kul. Druhá otázka pak byla „Tam se něco děje?“ Tak se ale mohli ptát pouze lidé neznalí, neboť…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
tisk na banerovou folii, 250 x 139 cm, 2011 / ze série deseti číslovaných exemlářů signovaných autorem
Více informací...
799,20 EUR
960 USD
21,5 x 30 x 1 cm / 32 pages / sérigraphie 14 passages / 200ex
Více informací...
35 EUR
42 USD
Kniha o virtuálnách světech konzumu, politiky a médií rakouské umělkyně Susanne Schuda.
Více informací...
10 EUR
12 USD
2005, 35.5 x 28 cm (3 Pages), Pen & Ink Drawing
Více informací...
780 EUR
937 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS