Časopis Umělec 2002/2 >> Enwezor sestavil střídmou megashow Přehled všech čísel
Enwezor sestavil střídmou megashow
Časopis Umělec
Ročník 2002, 2
6,50 EUR
8 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Enwezor sestavil střídmou megashow

Časopis Umělec 2002/2

01.02.2002

Vladan Šír | výstava | en cs

Letošní Documenta 11 (Kassel, 8. června–15. září 2002) jednoznačně potvrzují sílící trend umění jako aktivismu — ať politického, ekologického nebo sociálního.
Umělecký ředitel Okwui Enwezor a jeho tým kurátorů shromáždili 116 umělců ze 45 zemí z celého světa, aby se zúčastnili megapřehlídky, která se koná jen jednou za pět let. Velké zastoupení mají na výstavě umělci z afrických států a mnohých asijských zemí. Na druhou stranu umělců ze střední a východní Evropy je na přehlídce minimum, alespoň ve srovnání s autory ze západní části Evropy. I když je poněkud paradoxní, že většina umělců představovaných v Kasselu jako umělci z rozvojových zemí dnes žije v centrech západního současného umění.
Výstava v Kasselu je vyvrcholením rok trvajícího projektu, jehož jednotlivé části — platformy se konaly v různých místech světa. Už loni se pod názvem Experimenty s pravdou: Přechodná spravedlnost a proces pravdy a usmíření konalo první setkání filozofů, spisovatelů, umělců, architektů, politických aktivistů, právníků, akademiků a dalších v Novém Dillí. Následovaly další tři teoretická setkání (Nerealizovaná demokracie v Berlíně a Vídni, Creolství a creolizace na karibském ostrově Santa Lucia a V obležení: Čtyři africká města Freetown, Johannesburg, Kinshasa a Lagos v Lagosu). Záznamy platforem jsou k dispozici na websitu Document (www.documenta.de).
Jedním z prvních zjištění po shlédnutí všech čtyř výstavních hal a několika projektů realizovaných v exteriéru je téměř nulové zastoupení klasické malby a naopak velmi frekventovaný fenomén sociálně laděných projektů (spíše než uměleckých děl), architektonických návrhů, dokumentární fotografie a filmu a téměř národopisné instalace. Posun k aktivismu či angažovanosti odráží i fakt, že se výstavy účastní tvůrci, kteří se jinak umělecké produkci nevěnují, jako například Gaston A. Ancelovici, Le Groupe Amos nebo Raqs Media Collective.
V červencovém čísle časopisu New Yorker atmosféru výstavy vystihl kritik Peter Schjeldahl: “Documenta 11 vlastně prohlašují, že umění je ve světě příliš mocnou silou, než aby se řídilo hedonismem estétů a puntičkářstvím uměleckých učenců.”
S hedonismem to ovšem nebude v Kasselu tak špatné. Nápadná je totiž velkorysost, s jakou je výstava pojata. Zvláště je to patrné v obrovské hale bývalého pivovaru Binding-Brauerei, která místy připomínala spíše multiplex plný promítacích sálů se stupňovitým hledištěm a plátny ode zdi ke zdi (Isaac Julien, Steve McQueen). Ani menší videoprojekce však nebyly ochuzeny a probíhaly na plochých obrazovkách dokonale splývajících se stěnami (např. James Coleman). Samozřejmě nechyběly ani projekty využívající počítač s monitory z tekutých krystalů.
Přes politickou angažovanost a technickou okázalost mnoha děl se však uměleckému řediteli Okwui Enwezorovi a jeho týmu kurátorů podařilo sestavit střídmou a působivou přehlídku současného umění. Umělci nepředkládají suchý agitprop, ani technika nijak nepřebíjí zážitek. Mnohé z vystavených prací měly švih a vtip. Například Annette Messager představila instalaci řady plyšových zvířat, tvorů a předmětů, které byly pohozeny na podlaze nebo se houpaly na pružném laně zavěšeném ze stropu; kolem této podivné krajiny byla na provázku tažena mrtvá plyšová kráva. Film Paradise/Omeros britského umělce Isaaka Juliena je vyloženou pastvou pro oči — vypráví příběh o hledání ráje jako alegorii hledání nového života na bohatém Západě. Provokativní byly také kresby Raymonda Pettibona.
Cesta do Kasselu letos stála za to. I když výstava nebyla zrovna estetickým spektáklem, člověk odjížděl spokojen.
Vladan Šír




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Afričtí upíři ve věku globalizace Afričtí upíři ve věku globalizace
"V Kamerunu se hojně šíří fámy o zombie-dělnících, kteří se lopotí na neviditelných plantážích podivné noční ekonomiky. Podobné příběhy, plné posedlé pracovní síly, pocházejí z Jihoafrické republiky a Tanzanie. V některých z nich se nemrtví na částečný úvazek po celonoční lopotě namísto spánku budí ráno vyčerpaní."
04.09.2019
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
austrálie
Tomatová omáčka na vepřové Moo Shoo
Charlie Citron
Číst více...
reportáž
Litevská jízda
Litevská jízda
Arunase Gudaitas
Aš menininkas – Aš save myliu Vincent van Gogh v jednom z dopisů bratrovi označil kavárnu za místo, kde člověk může lehce zešílet. Kavárna Centra současného umění (CAC) v litevském Vilniusu je takovým místem. Důvěrní znalci místních poměrů ji označují za “velmi bohémskou”, a skutečně na rozdíl od tradičně sterilních a předražených muzeálních občerstvení se atmosféra v kavárně CAC zdá navýsost…
Číst více...
reportáž
Ve stínu hrdinů
Ve stínu hrdinů
Alena Boika
Když jsem před někým řekla, že mám letět do Biškeku na Druhou mezinárodní výstavu současného umění, první otázka zněla „A kde to je?“ Vysvětlila jsem, že Biškek je hlavní město Kyrgyzstánu, načež se obličej naproti mně protáhl a já jsem musela doplnit, že to je ve Střední Asii v horách u jezera Issyk-Kul. Druhá otázka pak byla „Tam se něco děje?“ Tak se ale mohli ptát pouze lidé neznalí, neboť…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
1993, 35 x 42.5 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
1 005,60 EUR
1 167 USD
Posedlost kresbou Romana Prahla aneb Počátky Akademie umění v Praze, 1800 - 1835 je knižní projekt jako vyvrcholení studie...
Více informací...
10 EUR
12 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS