Časopis Umělec 2010/1 >> Mad Meg Přehled všech čísel
Mad Meg
Časopis Umělec
Ročník 2010, 1
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Mad Meg

Časopis Umělec 2010/1

01.01.2010

Noelle Papay | profile | en cs de

Tužky, pero, tuš a papír v košíku, Mad Meg vyráží na procházku; vtažena do hlubin Země, pohřbena pod rozkládajícími se těly, pronásledována hmyzími lidmi a lítou zvěří... přináší nám spatřené prostřednictvím svých kreseb.

Harmonický a zároveň hrůzyplný svět Mad Meg odráží naši dobu a společnost. Její tableaux de digestion (zažívací obrazy) inspirované díly velkých mistrů dějin umění (Rembrandta, Rubense, Jana Van Eycka, Filippa Lippiho, Pietera Brueghela, Hieronyma Bosche…) nás vtáhnou do štiplavého smradu pekla, kde se grácie stávají fúriemi a kde lekci anatomie střídá lekce pornografie.

Do obrazu Les Trois Garces (Tři fúrie) zakomponovává Mad Meg Poslední večeři Leonarda da Vinci, Grünewaldův Issenheimský oltář, Goyův Kolos, de Zurbaránovu Veroničinu roušku a de Andradeho Louvre — takové množství malířských, fotografických a náboženských odkazů upoutá naši pozornost a zanechá po sobě pocit déjà vu nebo hořkou pachuť v ústech.

Umělkyně neustále přemítá nad souborem malířských referencí, dopodrobna je zkoumá, aby pak sama poskládala své obrazy do nejmenších detailů. S jasným cílem prosazuje zaníceně svou techniku. Od roku 2001 používá vědomě k utřídění svých nápadů a rešerší skicáky, které nazývá carnets de digestion (zažívací skicáky). Na 450 stránkách dvanácti skicáků přeplněných kresbami a texty reaguje ještě zatepla na současné politické, ekonomické a sociální dění — přípravná práce na její budoucí tableaux de digestion (zažívací obrazy). Le Jardin des Délices (Zahrada rozkoší) je svého druhu syntézou těchto kresebných cvičení: dantovská vize současného světa, živeného neřestmi naší zprzněné společnosti, kde nejslabší jsou mučeni a drceni represivním systémem.

Mad Meg dává průchod svému rozhořčení i mimo své tableaux de digestion: v roce 2004 začíná v podobně kritickém duchu kreslit sérii sedmi komiksů s názvem Les contes de faits (Pohádky ze života). Hluboce zasažena mezinárodním děním a francouzskou politikou, komentuje obojí nelítostně, byť s velkou dávkou humoru.
Vrací se k pohádkám svého dětství a mění zákruty jejich děje tak, že výsledek je na hony vzdálený pohádkám se šťastným koncem. Spojení s divy a zázraky zde mizí, Mad Meg nechává své postavy žít a umírat obdobně jako v reálném světě. Zápletka příběhu zůstává stejná, ale odehrává se v kontextu války, chudoby a politické zlovůle. Záporní hrdinové tradičních pohádek zde zaujímají místo těch dobrých a ničí poslední špetku naděje na šťastné vyústění.

Oba její rodiče studovali dějiny umění a Margot dítě, alias Mad Meg umělkyně, strávila dětství kreslením a obdivováním obrazů Hieronyma Bosche v knihách o umění z knihovny svých rodičů. Milovala kreslení, kterým jako malé děvčátko zaháněla nudu a povolovala uzdu své fantazii. Díky němu si brzy utvořila svou vlastní identitu. Její recept na štěstí byl prostý: tužka a papír daly volný průchod její představivosti a kreativitě.

Podobně se osud Margot odvíjí i při studiu výtvarného umění: po krátké epizodě na pařížské škole výtvarných umění École des Beaux-Arts (kde poprvé objevuje moderní a současné umění) se věnuje už jen kreslení. Jejím hřištěm se stávají botanické zahrady, ZOO a muzea anatomie, jejími předlohami pak kostry a těla, dohromady utvářející pestrý svět plný kuriozit. Mad Meg kreslí každý den, až se to pro ni stane druhou přirozeností srovnatelnou se základními lidskými potřebami: spánkem, jídlem nebo pitím.

Svými carnets de digestion, svého druhu deníky, zahajuje v roce 2001 svá učednická léta. Zatímco někteří lidé se vyjadřují prostřednictvím psaného slova, Mad Meg dává přednost kresbám, které ji pomáhají lépe snášet život. Tomu jejímu odpovídá následující filosofie: „Příjemné věci se mají prožívat, protože je mnohem zajímavější je prožít než nakreslit.“

S přesvědčením, že o příjemných zážitcích toho není mnoho co říci, přemítá Mad Meg nad svým životem, svými nočními můrami a nepříjemnými zážitky. Její tvůrčí život rytmizují období horečné aktivity a následná období prázdna, sloužící k „přetrávení“ událostí a zrání. Pro lepší pochopení jejího způsobu práce předkládám historku, kterou mi jednou vyprávěla: V roce 2004 začala hrát on-line hru Eve online. Hra ji úplně pohltila a Mad Meg nedokázala celých šest měsíců dělat nic jiného. Jednoho dne se pak z ničeho nic probudila a pustila se do velkoformátové kresby. V tomto momentě začala pracovat na cyklech patriarches (patriarchů) a tableaux de digestion. Využila při tom materiál, který už měla v carnets de digestion. Jako kdyby Mad Meg s někým té noci rozmlouvala a ten někdo jí musel dobře poradit.

Díla Mad Meg přenášejí překvapivý pocit: zjevnou zralost, sice krajně temnou, ale ruku v ruce s bezvadnou technikou kresby, což divákovi umožní nechat se jednoduše ukolébat... trochu jakoby smrtí.
„Nemá smysl být pesimista, protože to horší je vždy jisté.“

Všechna díla Mad Meg naleznete na stránkách:
http://www.madmeg.org

Podobně se můžete seznámit s její dokumentací, archívem a rešeršemi na blogu: http://madmegblog.blogspot.com/
Ukázka z Carnets de digestion.
Kuličkové pero na papíře
11 x 15 cm, 482 stran

z francouzského originálu přeložil Luděk Liška




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Magda Tóthová Magda Tóthová
Práce Magdy Tóthové zpracovávají moderní utopie, sociální projekty a jejich ztroskotání s pomocí výpůjček z pohádek, bájí a science fiction. Probírají osobní i společenské otázky nebo témata soukromého a politického rázu. Personifikace je dominantním stylovým prostředkem všudypřítomné společenské kritiky a hlavní metodou užívání normotvorných prvků. Například v práci „The Decision” („Rozhodnutí“)…
No Future For Censorship No Future For Censorship
Author dreaming of a future without censorship we have never got rid of. It seems, that people don‘t care while it grows stronger again.
Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem Zkažený / Rozhovor s Jimem Hollandsem
„Musíš člověku třikrát potřást rukou a přitom mu upřeně hledět do očí. To je způsob, jak si s jistotou zapamatovat jméno. Takhle jsem si postupně pamatoval jménem pět tisíc lidí, kteří kdy přišli do Horse Hospital radil mi naposledy Jim Hollands, autor experimentálních filmů, hudebník a kurátor. Dětství prožil v těžké sociální situaci a často žil na ulici. Živil se také jako dětský prostitut a…
Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu Terminátor vs Avatar: Poznámky k akceleracionismu
Proč političtí intelektuálové, proč máte sklon k proletariátu? V soucitu k čemu? Chápu, že by vás proletář nenáviděl, vy nenávist neznáte, protože jste buržoa, privilegovaný, uhlazený druh, ale taky proto, že si netroufáte tvrdit, že jedinou podstatnou věcí, co jde říci, je, že si člověk může užít polykání sraček kapitálu, jeho materiálu, jeho kovových mříží, jeho polystyrenu, jeho knih, jeho…
04.09.2019
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
austrálie
Tomatová omáčka na vepřové Moo Shoo
Charlie Citron
Číst více...
reportáž
Litevská jízda
Litevská jízda
Arunase Gudaitas
Aš menininkas – Aš save myliu Vincent van Gogh v jednom z dopisů bratrovi označil kavárnu za místo, kde člověk může lehce zešílet. Kavárna Centra současného umění (CAC) v litevském Vilniusu je takovým místem. Důvěrní znalci místních poměrů ji označují za “velmi bohémskou”, a skutečně na rozdíl od tradičně sterilních a předražených muzeálních občerstvení se atmosféra v kavárně CAC zdá navýsost…
Číst více...
reportáž
Ve stínu hrdinů
Ve stínu hrdinů
Alena Boika
Když jsem před někým řekla, že mám letět do Biškeku na Druhou mezinárodní výstavu současného umění, první otázka zněla „A kde to je?“ Vysvětlila jsem, že Biškek je hlavní město Kyrgyzstánu, načež se obličej naproti mně protáhl a já jsem musela doplnit, že to je ve Střední Asii v horách u jezera Issyk-Kul. Druhá otázka pak byla „Tam se něco děje?“ Tak se ale mohli ptát pouze lidé neznalí, neboť…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
From series of rare photographs never released before year 2012. Signed and numbered Edition. Photography on 1cm high white...
Více informací...
220 EUR
248 USD
Poslední hlubinný hnědouhelný důl v Čechách Centrum, 2016, 225 x 150 cm, print on vinyl
Více informací...
580 EUR
655 USD
21,5 x 30 x 1 cm / 32 pages / sérigraphie 14 passages / 200ex
Více informací...
35 EUR
40 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS