Časopis Umělec 2001/1 >> Hle, jaká lež ukázala se Přehled všech čísel
Hle, jaká lež ukázala se
Časopis Umělec
Ročník 2001, 1
6,50 EUR
8 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Hle, jaká lež ukázala se

Časopis Umělec 2001/1

01.01.2001

Lenka Lindaurová | rozhovor | en cs

Bettina Rheims a Serge Bramly, I.N.R.I. Galerie Rudolfinum, Praha. 16.2. – 6.5. 2001.
Kdyby autoři I.N.R.I. tvrdili, že vytvořili ironickou postmoderní reflexi symboliky biblického příběhu, pak se dá říct, že se jim to zkrátka nepovedlo, jestliže však prezentují svůj projekt s naprostou vážností a snahou předložit v dnešním zkomercializovaném životě vyšší duchovní hodnoty a nové chápání první legendy, pak je to jednoduše podvod. A jestli ředitel galerie Rudolfinum prezentuje výstavu jako další z kontinuální linie expozic zabývající se identitou, tělesností (a jmenuje přitom Nan Goldin či Cindy Sherman), pak si nemůže myslet, že mu odborná veřejnost uvěří.
Podle autorů byl ohlas I.N.R.I. v některých zemích i takový, že církev se rozhodla využívat jejich fotografie k edukativním účelům. Duchovní pochopili dobře záměr autorů: na pěkně zbarvenou reklamní vějičku se mládež a publikum vůbec chytí. Redundantní obrazy pod alibi víry slibují přeci ty samé vymoženosti jako kdejaký bulvární plátek.
Modelka a později úspěšná oficiální fotografka Bettina Rheims, která v roce 1995 vyfotila prezidenta Chiraka, a průměrně úspěšný spisovatel Serge Bramly zkrátka pracují systematicky. Vyberou si téma, pak ho studují a přistoupí k němu. Agentury jim dodají modely, popřípadě je dohledají sami, pro interiérové scénky si vyberou blázinec (jelikož jeho zdi obsahují tolik tragických příběhů) a pro exteriéry si zajedou na pobřeží slunného Španělska. Aranžují všechny ty Ježíše a Marie a určitě je to dost baví. Není ovšem jasné, proč se to prezentuje v galeriích jako umění.
Rheims a Bramly, oba nevěřící, mají pocit, že k pochopení velkého tématu stačí zobrazit jej v současných ikonách. Tak jako renesance a baroko zobrazovaly Marii a Ježíše v soudobých reáliích, autoři projektu I.N.R.I. udělali totéž. Jak je to jednoduché: anděl na houpačce sdělí Marii na pláži, co ji čeká, Ježíš se courá po svých cestách v adidaskách a z mrtvých vstává v pitevně, zatímco Jidáš coby odbarvený skejťák se odpráskl revolverem. Dají se takto příbližit zákruty víry? Milé děti, dobře víme, že Pánbíček přece vypadá jako fousatý dědeček.
Jiný Francouz, Jean Effel, udělal už před časem z Nového zákona komiks — a ten se mu povedl; obávám se, že splnil i role, které si vytkli jeho pokračovatelé. Ti se ovšem domnívali, že navazují přinejmenším na Piera della Franceska. “Hle úkol, který jsme si uložili: znovuvytvořit takové situace vizí a zjevení,” sdělili tito dva osvícenci, poté, co si po ránu asi rok četli z evangelia.
Autoři si koneckonců mohli vybrat jakékoliv téma a na ně zaranžovat sérii krásných, dokonalých obrázků. V této formě by jim vždycky vyšli jen módní fotografie, reklamní ikony, vyprázdněné obrazy loutek. Lze vůbec použít takové obrazy, které zvlášť v pouličních lightboxech vynikají svou stupiditou, k vyprávění příběhu plného bolesti, otázek a pochybností? Proč se raději nezabývat přímo konkrétními okázkami, než symbolem postavy Ježíše na prahu 21. století? Proč se však vůbec na to ptát, stojí-li před námi falešní umělci.
Pro české diváky je třeba připomenout, že sláva bývalé fotomodelky a neznámého spisovatele je asi toho druhu jako věhlas úspěšného a dá se říci i světoznámého českého fotografa Jana Saudka. Úplně jednoduše by se dala jejich tvorba nazvat kýčem a zkrátka ignorovat. Bohužel ji česká média i samotná galerie s dobrým renomé prezentují jako “umění”. (Podobně před dvěma roky proběhla výstava černobílých portrétů slavných lidí od Annie Leibovitz ve Veletržním paláci; ačkoli její práce byly umělecky rafinovanější, nešlo o nic jiného než o dobře zvolený záměr.) Bylo by jistě zajímavé znát pozadí podobných populárních výstav. Kdo je komu slibuje, kdo a proč z toho těží, se můžeme jen dohadovat. Pro Rudolfinum si výstavu vybral sám ředitel Nedoma, protože ho téma evangelia osobně zajímá a určitě kalkuloval s vysokou návštěvností. Faktem zůstává, že podobné výstavy jsou medvědí službou pozici současného umění v našich poměrech a jen diváky utvrzují v přesvědčení, že každé jiné (než toto kýčovité) umění je podvod. Mohla by nám proto výstava I.N.R.I. být stejně jako zahraničním art magazínům ukradená, ale u nás v čase zmatků se její uvedení rovná nebezpečnému experimentu. Kdyby tady byla už vytvořena normální struktura, dostaly by podobné výstavy své místo a povrchní madam Rheims by se nemohla dostat do kontextu silné hvězdy Goldin.




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

Le Dernier Cri  a černý penis v Marseille Le Dernier Cri a černý penis v Marseille
To člověk neustále poslouchá, že by s ním chtěl někdo něco společně udělat, uspořádat, zorganizovat ale, že… sakra, co vlastně... nám se to, co děláte, tak líbí, ale u nás by to mohlo někoho naštvat. Je sice pravda, že občas z nějaké té instituce nebo institutu někoho vyhodí, protože uspořádal něco s Divusem, ale když oni byli vlastně hrozně sebedestruktivní… Vlastně potřebovali trpět a jen si…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Nick Land — experiment s nehumanismem Nick Land — experiment s nehumanismem
Nick Land byl britský filozof, který už není, aniž by byl mrtev. Jeho takřka neurotický zápal pro šťourání se v jizvách skutečnosti svedl nemálo nadějných akademiků na obskurní cesty tvorby, která obtěžuje svou původností. Texty, které po něm zůstaly, dosud spolehlivě znechucují, nudí a pudí k vykastrování jejich zařazením do „pouhé“ literatury.
Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce Má kariéra v poezii aneb Jak jsem to hodil za hlavu a oblíbil si instituce
Amerického básnika pozvali do Bílého domu, aby jim přečetl svou kontroverzní vykradačskou poezii. Vyfintěn a připraven dělat si věci po svém dospívá ke „skandálnímu“ zjištění, že již nikomu nic nevadí a že místo narážení hlavou do obecných zdí, je lepší stavět vlastní zdi či alespoň zíďky.
04.02.2020 10:17
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
austrálie
Tomatová omáčka na vepřové Moo Shoo
Charlie Citron
Číst více...
reportáž
Litevská jízda
Litevská jízda
Arunase Gudaitas
Aš menininkas – Aš save myliu Vincent van Gogh v jednom z dopisů bratrovi označil kavárnu za místo, kde člověk může lehce zešílet. Kavárna Centra současného umění (CAC) v litevském Vilniusu je takovým místem. Důvěrní znalci místních poměrů ji označují za “velmi bohémskou”, a skutečně na rozdíl od tradičně sterilních a předražených muzeálních občerstvení se atmosféra v kavárně CAC zdá navýsost…
Číst více...
reportáž
Ve stínu hrdinů
Ve stínu hrdinů
Alena Boika
Když jsem před někým řekla, že mám letět do Biškeku na Druhou mezinárodní výstavu současného umění, první otázka zněla „A kde to je?“ Vysvětlila jsem, že Biškek je hlavní město Kyrgyzstánu, načež se obličej naproti mně protáhl a já jsem musela doplnit, že to je ve Střední Asii v horách u jezera Issyk-Kul. Druhá otázka pak byla „Tam se něco děje?“ Tak se ale mohli ptát pouze lidé neznalí, neboť…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Beach Scene, 1986, acrylic painting on canvas, 76 x 182 cm, five panels
Více informací...
3 200 EUR
3 830 USD
2001, 17.8 x 22.9 cm, Painting on Canvas
Více informací...
555,60 EUR
665 USD
Obsah:, , Ondřej Brody - Staropramen, Václav Magid - Max Švabinský, Jiří Franta - Meditace, Jakub Hošek - Like like the...
Více informací...
3,98 EUR
5 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS LONDON

 

SKLAD
Arch 8, Resolution Way, Deptford

London SE8 4NT, Spojené Království
Otevřeno na objednávku.

 

KANCELÁŘ
7 West Street, Hastings
East Sussex, TN34 3AN
, Spojené Království
Open on appointment
 

Ivan Mečl
ivan@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082

DIVUS
NOVA PERLA
Kyjov 37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

divus@divus.cz
420 222 264 830, +420 602 269 888

Otevřeno denně od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

DIVUS BERLIN
Potsdamer Str. 161, 10783 Berlin, Germany

berlin@divus.cz, +49 (0) 1512 9088 150
Otevřeno na objednávku.

 

DIVUS VÍDEŇ 
wien@divus.cz
DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz
DIVUS MOSKVA & MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus 23.05.-17.06.2017 STU MEAD & MIKE DIANA IN PARIS