Časopis Umělec 2007/3 >> Krev Přehled všech čísel
Krev
Časopis Umělec
Ročník 2007, 3
6,50 EUR
7 USD
Zaslat tištěné číslo:
Objednat předplatné

Krev

Časopis Umělec 2007/3

01.03.2007

Marisol Rodríguez | landscape | en cs de es

Andy Warhol v 50. letech způsobil kolaps avantgardního diskurzu, protože nacházel vhodné umělecké objekty či náměty v jakémkoliv prostředí a zpracovával je pomocí techniky masové reprodukce, jako je sítotisk. Podle Warhola se umění netýkalo života, uměním mu byl sám život, z něhož stačilo zachránit pouhé momenty a označit či přeznačkovat jimi ucelený zážitek všednosti. Žiju v Ciudad de México a na Warhola musím myslet pokaždé, když beru ráno do rukou noviny, z nichž div necrčí krev. Mohu si být jistá, že na první stránce najdu alespoň jednoho popraveného, někoho, komu usekli hlavu, nebo možná jako včera fotku dítěte, které ubila a ukousala jeho nedospělá matka. Násilí v umění je námět, o němž se toho nenapsalo málo. Nicméně se tak dělo z hlediska podle teoretiků už téměř překonaného paradigmatu hloubky, snažícího se estetizovat život. Mají snímky městských fotoreportérů nějakou uměleckou platnost? A jestli ne, proč? Jak to, že se po celém světě vystavují obrazy a videa, které se k násilí vyjadřují vyumělkovaně, a proč na druhé straně není umělecky – a politicky – korektní uspořádat výstavu na oslavu například po celá desetiletí publikovaných fotoreportáží v La Prensa, nejdokonalejším příkladu bulvárního plátku? V posledních letech se u nás dost povrchně hledalo něco, co by mělo být určující pro naši identitu. V módě bylo dávat najevo snahu „zachránit a zachovat“ indiánské a lidové „zvyky a tradice“, ovšem zbavené významu a zasazené do nového kontextu v drahých průmyslových a módních designech, propagovaných na trhu jako gesto zvyšující spotřebu národních výrobků, což nejen posiluje naše renomé v soutěžích, ale navíc prý podporuje vytváření pracovních příležitostí v odloučených komunitách. Stálo by za to vyhodnotnit, zda nás jako zemi skutečně definuje toto kulturní bohatství, zdánlivý smír a soulad mezi natolik rozdílnými lidmi. Nebyly by pravdivější vizitkou spíše násilí, korupce a nejhroznější zločiny páchané společností a vládou? Není snad hodnotnější prezentovat vlastní realitu takovou, jaká opravdu je, než se odvracet k jiným, kos- KREV mopolitnějším končinám a maskovat naši skutečnost mezinárodním stylem, který z ní smývá veškerou původní syrovost? Taková volba by mohla vést k pokusům o reflexi a snad i k občanské aktivitě, v níž bychom se mohli konfrontovat sami se sebou právě prostřednictvím té temnější části naší identity, toho nejhoršího z naší reality. Bohužel ale není vůbec jasné, jaký tržní prospěch by to mohlo přinést umělcům a galeristům. Takže se raději nadále veselme v naší sladké společnosti, těšme se z jejích „kulturních“ produktů, její internacionálnosti a tolik uspokojivé nejednoznačnosti.



Ciudad de México, srpen 2007




Komentáře

Článek zatím nikdo nekomentoval

Vložit nový komentář

Doporučené články

MIKROB MIKROB
"Sto třicet kilo tuku, svalů, mozku a čisté síly na současné srbské umělecké scéně soustředěných do 175 cm vysokého, 44 let starého těla. Jeho majitel je známý pod množstvím jmen, včetně pojmenování Bambus, Mexikán, Ženich, Sráč, ale nejčastěji je známý jako hrdina všech ztroskotanců, bojovník za práva bezdomovců, lidový umělec, bavič maloměšťáků, domácí anarchista, sběratel desek, milovník…
Nevydařená koprodukce Nevydařená koprodukce
Když se dobře zorientujete, zjistíte, že každý měsíc a možná každý týden máte šanci získat na svůj kulturní projekt peníze. Úspěšní žadatelé mají peněz dost, průměrní tolik, aby dali pokoj a neúspěšné drží v šachu ta šance. Naprosto přirozeně tedy vznikly agentury jen za účelem žádání a chytré přerozdělování těchto fondů a také aktivity, které by bez možnosti finanční odměny neměly dostatek…
V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche V rauši mediálního Déjà-vu / Poznámky k obrazové strategii Olivera Pietsche
Goff & Rosenthal, Berlin, 18.11. – 30.12.2006 Co je droga a co není, je ve společnosti stále znovu probíráno, stejně jako vztah k nim. Se kterou drogou umí společnost zacházet a se kterou ne, a jak o nich lze vyprávět ve filmu – zda jako o osobním či kolektivním zážitku – či jen jako o zločinu, to ukazuje berlínský videoumělec Oliver Pietsch ve svém pětačtyřicetiminutovém filmu z roku 2005 The…
Kulturní tunel II Kulturní tunel II
V minulém čísle jsme se začali zabývat tím, kam se poděly miliony korun z jednoho z nejbohatších kulturních fondů - Českého fondu výtvarných umění během jeho přeměny v Nadaci ČFU, která proběhla ze zákona na konci roku 1994, a jak to, že současní členové správní rady nadace nad tím jen kroutí hlavami, zatímco výtvarnou obec to ani trochu nezajímá.
04.09.2019
Kam dál?
jinde - archeologie
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje  (generace narozená kolem roku 1970)
S.d.Ch, solitéři a kultura okraje (generace narozená kolem roku 1970)
Josef Jindrák
Kdo je S.d.Ch? Osoba mnoha zájmů, aktivní v několika oblastech. V literatuře, divadle, hudbě, svými komiksy a kolážemi i ve výtvarném umění. Především je to básník a dramatik. Svou povahou a rozhodnutím solitér. Jeho tvorba se neprotíná s aktuálními trendy. Vždy staví do popředí osobní výpověď, která však může mít i velmi složitou vnitřní strukturu. Je příjemné, že je to normální člověk a…
Číst více...
austrálie
Tomatová omáčka na vepřové Moo Shoo
Charlie Citron
Číst více...
reportáž
Litevská jízda
Litevská jízda
Arunase Gudaitas
Aš menininkas – Aš save myliu Vincent van Gogh v jednom z dopisů bratrovi označil kavárnu za místo, kde člověk může lehce zešílet. Kavárna Centra současného umění (CAC) v litevském Vilniusu je takovým místem. Důvěrní znalci místních poměrů ji označují za “velmi bohémskou”, a skutečně na rozdíl od tradičně sterilních a předražených muzeálních občerstvení se atmosféra v kavárně CAC zdá navýsost…
Číst více...
reportáž
Ve stínu hrdinů
Ve stínu hrdinů
Alena Boika
Když jsem před někým řekla, že mám letět do Biškeku na Druhou mezinárodní výstavu současného umění, první otázka zněla „A kde to je?“ Vysvětlila jsem, že Biškek je hlavní město Kyrgyzstánu, načež se obličej naproti mně protáhl a já jsem musela doplnit, že to je ve Střední Asii v horách u jezera Issyk-Kul. Druhá otázka pak byla „Tam se něco děje?“ Tak se ale mohli ptát pouze lidé neznalí, neboť…
Číst více...
Knihy, multimédia a umělecká díla, která by Vás mohla zajímat Vstoupit do eshopu
Crying Fountain, 200, silkscreen print, 50 x 35 cm
Více informací...
65 EUR
74 USD
Print on art paper from serie prepared for "Exhibition of enlarged prints from Moses Reisenauer’s pocket Ten Commandments"....
Více informací...
290 EUR
330 USD
Limited edition of 10. Size 100 x 70 cm. Black print on durable white foil.
Více informací...
75 EUR
85 USD
1997, 43 x 16.7 cm, Pen & Ink Drawing
Více informací...
559,20 EUR
635 USD

Studio

Divus a jeho služby

Studio Divus navrhuje a vyvíjí již od roku 1991 ojedinělé návrhy projektů, prezentací nebo celých prezentačních cyklu všech druhů vizuálních materiálů. Realizujeme pro naše klienty kompletní řešení i jednotlivé kroky. Pro práci využíváme spojení nejmodernějších s klasickými technologiemi, což umožňuje širokou škálu řešení. Výsledkem naší práce jsou nejen produkční, tiskové a digitální projekty, od propagačního materiálu, plakátu, katalogu, knihy, přes návrhy a realizace plošné i prostorové prezentace v interiéru nebo exteriéru po digitální zpracování obrazu nebo publikování na internetu, ale realizujeme i digitální filmové projekty, včetně střihu, ozvučení, animace. Tyto technologie používáme i pro tvorbu webových stránek a interaktivních aplikací. Naší předností je ...

 

Citát dne. Vydavatel neručí za jakékoliv psychické i fyzické stavy, jenž mohou vzniknout po přečtení citátu.

Osvícení přichází vždycky pozdě.
KONTAKTY A INFORMACE PRO NÁVŠTĚVNÍKY Celé kontakty redakce

DIVUS
NOVÁ PERLA

Kyjov 36-37, 407 47 Krásná Lípa
Česká Republika

 

GALERIE
perla@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena od středy do neděle od 10:00 do 18:00
a na objednávku.

 

KAVÁRNA A KNIHKUPECTVÍ
shop@divus.cz, +420 222 264 830, +420 606 606 425
otevřena denně od 10:00 do 22:00
a na objednávku.

 

STUDO A TISKÁRNA
studio@divus.cz, +420 222 264 830, +420 602 269 888
otevřena od pondělí do pátku od 10:00 do 18:00

 

NAKLADATELSTVÍ DIVUS
Ivan Mečl, ivan@divus.cz, +420 602 269 888

 

ČASOPIS UMĚLEC
Palo Fabuš, umelec@divus.cz

DIVUS LONDÝN
Arch 8, Resolution Way, Deptford
London SE8 4NT, Velká Británie

news@divus.org.uk, +44 (0) 7526 902 082


 

DIVUS BERLÍN
berlin@divus.cz
 

DIVUS VÍDEŇ
wien@divus.cz
 

DIVUS MEXICO CITY
mexico@divus.cz
 

DIVUS BARCELONA
barcelona@divus.cz

DIVUS MOSKVA A MINSK
alena@divus.cz

NOVINY Z DIVUSU DO MAILU
Divus Stavíme pro tebe Národní galerii! Pojď do Kyjova u Krásné Lípy č.37.